tisdag 26 november 2013

Utvärderning av återvinning arbete - Slöjd

Jag valde att använda mig av en skjorta för detta återvinnings arbetet. Skjortan hade legat i min garderob och jag tänkte att när jag ändå inte använder den kan jag göra om den till något jag kommer använda.

Skjortan jag använde mig var köpt på Gina Tricot. Den var längre i ryggen och därför började jag med att klippa av det och jämna ut det med framsidan. Efter att jag klippte av det jag inte ville ha, fick jag sy upp det. Nästa steg var att klippa av ärmarna på skjortan. Efter att jag hade gjort det använde jag mig av en mall till en tjocktröja för att sedan klippa ut ärmar och luva. Till det använde jag mig av mjukistyg. Efter att jag sydde ihop och sydde på ärmarna och luvan med raksöm började jag med muddarna. När jag var klar med det kollade jag så att allting var rätt och att inte trådar hängde vid sömmarna.

Att återvinna kläder man inte använder är att bra sätt att hjälpa till med att rädda miljön. Kläder och textiler är inte det ända man kan använda till återvinning. I princip allt går att återvinna, t.ex glasburkar, gamla däck, lampor, bord, klockor och så många fler saker. Och man behöver inte återvinna bara en sak åt gången som jag i detta fallet gjorde eftersom jag använde mig av ett nytt tyg. Jag kunde istället använt mig av en gammal tröja jag redan hade i min garderob.

Att återvinna kläder är inte det ända man kan göra för miljön. Man kan t.ex istället för att ta bussen till stan cykla. Eller köpa mindre kläder och inte slänga så mycket av de kläderna man inte använder utan då återvinna de eller lägga de på speciella ställen som sedan skickar kläderna till fattiga människor i t.ex Afrika.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar