onsdag 10 december 2014

Bildarbete HT - 2014

Bild 1: Höst

Uppdraget vi fick är att göra två bilder där vi med hjälp av färger och uttryck ska förstärka meningen av två olika ord. På min första bild har jag har tänkt att skriva ordet ”höst”. För att förstärka ordet hade jag tänkt att ha en bakgrund med höstliga mörka färger som gul, brun och orange. Bokstäverna i ordet hade jag tänkt att forma med hjälp av torkade grenar och pinnar från träd. Runt om vill jag ha höstlöv som förstärker ordet ännu mer. Materialet jag tror att jag behöver är ett större papper, olika färger i höstliga nyanser, torkade pinnar och grenar och torkade löv. För att ge bilden den här mörka känslan man får av hösten måste jag tänka på att använda mig av rätt färger som tydligt kopplas med hösten. Jag måste även tänka på att göra bilden ganska mörk för att framhäva höstens mörka känsla. 

Jag har från början tänkt att använda mig av riktiga torkade löv men efter att jag har limmat på grenarna som bildar ordet tycker jag att det skulle se bättre ut ifall jag istället ritar några höstlöv istället. Jag fick då leta fram några bilder på löv och rita konturerna av de på sidan av min bild. Sedan målade jag löven med mörkare färger än bakgrunden för att framhäva de ännu mer. Jag valde även att skugga löven för att få de se mer riktiga ut. 

Min bild blev lyckad och jag tycker att den framhäver budskapet av mitt ord väldigt bra. Jag har under detta arbetet lärt mig om hur man kan använda sig av andra föremål än bara färg för att visa budskap och ge mer känsla till bilden. Jag har även lärt mig att det är väldigt jobbigt att rita verkliga löv eftersom man måste göra det väldigt försiktigt och detaljerat, det tar även väldigt lång tid. En sak jag blev lite missnöjd med var bakgrunden eftersom den blev lite för ljus. Jag försökte sedan i slutet göra den mörkare för att rätta till det men jag blev ändå helt nöjd. För att slippa detta kunde jag ha testat olika nyanser av färger för att få fram den rätta färgen till bakgrunden. 



Bild 2: Mysig

Vår uppgift var att göra två bilder som förstärker ett ord. Som mitt andra ord valde jag ordet ”mysig”. När jag tänker på något som är mysigt så tänker jag på fluffiga håriga tyger eller pälsade djur. Jag tänker även på fredagskvällar (fredagmys) i soffan osv. Det är precis vad jag vill göra med min bild, bakgrunden ska vara ett rum med en soffa och kuddar. För att använda mig mer än av bara färg kommer jag att klippa ut bokstäverna i olika fluffiga mjuka tyg vilket kommer förstärka ordet ännu mera. För att skapa denna bilden behöver jag en hårdare bakgrund, färg i mörkare nyanser som grått, svart och lila men även vit, olika sorters tyg som är mer fluffiga och håriga. Jag måste under mitt arbete tänka på att bilden ska ge en känsla av något bekvämt och trevligt, ungefär den känslan man får när man tänker på en fredagskväll i soffan framför tv:n.

Ett problem jag träffade på under arbetet med denna bilden var bokstäverna. Det var ganska jobbigt att klippa ut det för att jag var tvungen att kolla på baksida när jag klippte eftersom jag inte kunde rita ut hur jag skulle klippa på den räta sidan av tyget. Det gjorde så att jag klippte väldigt mycket i just pälsen som stack ut vilket gjorde att bokstäverna inte blev lika fina. Jag fick även vara väldigt noggrann med att rita ut bokstäverna på rätt håll så att de inte blev på fel håll när jag sedan vände de mot rätt sida. Detta gjorde att arbetet tog väldigt lång tid och jag blev inte heller helt nöjd med bokstäverna. Men jag gjorde det bästa av de o klippte sedan till de lite finare och finslipade de lite mera.
Eftersom mitt första arbete tog ganska lång tid hann jag inte riktigt finslipa detta arbetet vilket jag tycker är lite synd. Jag är därför inte alls speciellt nöjd med detta då jag tycker att många detaljer saknas, t.ex. bilder i fotoramarna som händer ovanför soffan. Eftersom det krånglade lite med bokstäverna är jag inte heller helt nöjd med, jag tycker att de borde vara lite mindre så att de inte täcker hela soffan. Även fast man inte ser soffan alls bra på det ”färdiga” arbetet blev jag väldigt nöjd med den, den ser realistisk ut och det har snygga skuggningar.  Även fast bilden kanske inte är speciellt fin enligt mig tycker jag ändå att den förstärker ordets mening ganska bra vilket var meningen med denna uppgiften. Efter att ha gjort denna bilden har jag återigen lärt mig lite saker som förstärker meningen i ord och saker men även att tyg är ett väldigt krångligt material att klippa i, speciellt när det är något som måste ha en viss form som t.ex bokstäver. Jag har även lärt mig lite mer om hur man skuggar för att få en realistisk känsla i en bild.


Jämförelse mellan mina bilder:
Man ser klart och tydligt att jag har lagt ner mycket mer tid på min första bild med ordet ”Höst”. Det är även den bilden jag är mest nöjd över. Ändå tycker jag att jag har lyckats att framhäva meningen av orden väldigt bra på båda bilderna. Båda bilderna ger en mörk men samtidigt mysig känsla. Även fast den första bilden ska vara mörk och ganska tråkig så ger den senapsgula färgen ett liv i bilden som ger en känsla av en solig höstdag. Samma sak gäller den andra bilden, bakgrunden är ganska mörk och tråkig medan soffan och bokstäverna drar till sig uppmärksamhet. Soffan ger en känsla som säger mysigt - en fredagskväll framför tv:n medan de fluffiga bokstäverna ger en annan känsla - en bekväm stickad tröja eller värmen och pälsen från ett husdjur. Jag tror att det att bilderna ger i från sig olika känslor beroende på från vilket perspektiv man tänker på och vad för sorts människa man är ger det en lite roligare twist så många fler människor kan känna att ordet betyder mer med hjälp av bakgrund och färg än ifall de skulle se ordet svart på vitt skrivet på ett papper. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar