måndag 11 maj 2015

David - Michelangelo

Figuren jag har målat av heter David och är en marmor staty gjord av Michelangelo någon gång mellan 1501 - 1504. Michelangelo var en italiensk arkitekt, målare, poet och skulptör. Han levde mellan år 1475 och 1564 och blev alltså 88 år gammal.

Det finns två anledningar till att denna statyn han ha skapats. Det första, för att avbilda en kropp och visa upp hur den såg ut. Man kan dra den slutsatsen eftersom personen är naken och det har lagts mycket tid på små detaljer för att visa upp kroppen så bra som möjligt.

Den andra anledningen kan vara för att avbilda en religös händelse. Statyn föreställer David, som i det gamla testamentet nämns flera gånger. Eftersom det gamla testamentet har ett stort inflytande på den kristna kyrkan kan man velat avbilda David just för den anledningen.

Bilden föreställer David, en man nämn i det gamla testamentet. Han är helt naken och står svagt lutad på sitt högra ben. I sin vänstra hand håller han någonting. Eftersom det är en staty är den inte insatt i någon speciell miljö men i bilder av den kan man se att den står antingen i eller utanför en kyrka. Kroppen är ganska naturlig men även vältränad med mycket muskler osv, den kan ju i för sig vara överdrivet avbildad då vi inte riktigt vet hur David såg ut, men jag tror att kroppen är ganska naturlig.

Jag tycker att det är en ganska fin staty där man ser att skaparen Michelangelo har lagt ner mycket tid på detaljer och varit väldigt noggrann. När jag kollar på den får jag en känsla av starkhet och heder från David, vilket jag tror beror på hans hållning och den vältränade kroppen. Samtidigt som den känns ganska stark känns den även ganska fridfull också.




Bild:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Michelangelo-David_JB01.JPG#/media/File:Michelangelo-David_JB01.JPG

Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/David_(Michelangelo)
http://en.wikipedia.org/wiki/Michelangelo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar