måndag 1 oktober 2012

SO - jorden runt


Jag reser från Helsingfors som har cirka 594 tusen invånare. Det ligger i Finland som har 5,4 miljoner invånare.  Finland ligger i Europa. I Finland är de flesta protestanter. Viktiga språk i Finland är Finska och Svenska. Många finländare jobbar inom industri.

jag åker i 6 926 km

Jag åker till Dehli som har 12,6 miljoner invånare. Det ligger i Indien som har 1 241 miljoner invånare. I Indien är de flesta hinduer. Landets officiella språk är hindi. I Indien jobbar många inom industri och företag. 

jag åker 10 344 km

Jag åker till Rabat som har 1,9 miljoner invånare. Rabat är Marockos huvudstad. I Marocko bor det 32,3 miljoner människor. Marocko ligger i Afrika. Viktiga språk är arabiska och franska. De flesta i Marocko är muslimer. Många jobbar med jordbruk och turism.

jag åker 10 029 km

Jag åker till Santiago som har 5,2 miljoner invånare. Santiago ligger i Chile som har 17,3 miljoner invånare. Chile ligger i Sydamerika. Många tillhör den romersk-katolska kyrkan. Fisket är väldigt viktigt i Chile. I Chile pratar man spanska.

jag åker 8 785 km

Jag åker till Ottawa som har 88 tusen invånare. Ottawa är Kanadas huvudstad. I Kanada bor det 34,5 minjoner människor. De viktigaste språken i Kanada är engelska och franska.  De flesta invånarna är katoliker. 

jag åker 16 089 km

Jag åker till Canberra som har cirka 334 tusen invånare. Canberra ligger i Australien och är också Australiens huvudstad. Australien har 22,7 miljoner invånare. Viktigt språk i Australien är engelska. Australien har stora naturtillgångar. En stor del av invånarna är kristna, vissa säger att de inte är troende.


Finland till Indien - 8 054 km              helsingfors - dehli - 6 926 km
Indien till Marocko - 11 584 km          dehli - rabat - 10 344 km
Marocko till Chile - 7 169 km              rabat - santiago 10 029 km
Chile till Canada -  10 749 km            santiago - ottawa - 68 785 km
Kanada till Australien - 13 667 km    otawwa - canberra - 16 089 km

2 kommentarer:

  1. Du har förklarat bra och noga. Din text är väldigt tydlig och du har fått med mycket. Jag hittar inget speciellt som du kan tänka på nästa gång, möjligtvis att kanske skriva något extra, t.ex surströmming för Sverige. Annars var det super!!

    SvaraRadera
  2. Milena, du har gjort en bra text om din resa "jorden runt". Den innehåller god och kortfattad fakta och information vilket var uppgiften. Du visar att du behärskar de geografiska verktyg som du fick använda i denna uppgift. Du har dock glömt att ange klimattyp för dina platser.
    Bra jobbat!
    MVH
    Jan

    SvaraRadera