måndag 17 mars 2014

Maxikjol - Slöjd utvärdering

Jag valde att göra en maxikjol i svart elastiskt tyg. Under ett längre tag har jag velat ha en kjol men aldrig hittat en som satt bra eller hade rätt storlek i lager. Så jag valde att göra det nu på slöjden för istället för att slösa pengar.

Som sagt använde jag mig av elastisk/trikåtyg som jag klippte ut som en rektangel på 120 x 100 cm. Jag sydde sedan ihop ca 40 cm med elastisk söm och lämnade resten. Jag sydde sedan kanterna av tyget med tvillingnål, både på öppningen som jag lämnade vid sidan och botten av kjolen. När jag var klar vek jag ner en bit (ca 3 cm) av kjolen vid midjan och sydde ihop det. Jag drog sedan igenom ett resårband och sydde ihop det med raksöm.

Jag är ganska nöjd med mitt resultat. Kjolen sitter fint på och sömmarna är bra. Jag tycker att mitt arbete var ganska noggrant och fint. Det finns inga trådar som sticker ut och sömmarna håller bra. Mitt arbete på lektionerna har varit bra och jag tycker att jag blev klar med mitt arbete ganska snabbt. I framtiden ska jag tänka på att använda all tid på lektionerna precis som jag har gjort nu. Min koncentration är bättre och jag gör mindre fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar