fredag 10 oktober 2014

Framtidens energi snurrar


En liten turbin som sitter vid sidan av poolen och rengör vattnet samtidigt som ny energi skapas kan vara ett nytt sätt att förminska användningen av fossila bränslen. Vårt förslag ligger bakom en turbin som sätts någonstans där stora eller små mängder av vatten används. När vattnet rinner igenom sätter turbinen fart och snurrar. Energilösningen rengör då vattnet samtidigt som den skapar förnybar energi.

Varje dag gör vi oss av med ca 160 liter vatten. Det vattnet gå till spillo. Genom att använda oss av en vattenturbin kan vi samtidigt som vi njuter av vattnet använda det för att skapa förnybar energi. En del människor menar att priset för en turbin är väldigt högt för mängden energi den kommer producera. Priset på en färdigtmonterad turbin skulle ligga mellan 120 - 150 000 kronor vilket är ett ganska högt pris men jag vill ändå framhålla att man sparar en hel del pengar genom att använda sig av vårt koncept.

I Augusti detta året kostade 1 kWh strax under 40 öre, vilket inte ser ut som en stor summa men i längden blir det ganska dyrt. En villa beräknas dra ca 25 000 kWh per år (2011) vilket motsvarar ungefär 1 000 000 kronor per år som går till elen. Om man därför kopplar turbinen till flera föremål skulle man kunna utvinna tillräckligt  energi för att sköta t.ex. belysningen hemma. På så sätt kan kommer det löna sig i längden.

I Sverige finns nästan 2000 både stora och små vattenkraftverk. Ett mindre vattenkraftverk finns i Dalsland där Inga och Bertil Gustafsson får fram energi från Frändeforsån. Varje år producerar de 500 000 kWh, paret Gustafsson kan sedan sälja vidare elen till elföretag. En pool skulle självklart inte producera lika mycket energi som en å gör. Därför har vi planerat att utveckla vårt förslag och göra det användbart för duschar, badkar, tvättmaskiner m.m i framtiden.  Detta vill vi göra för att man ska kunna producera så mycket energi som möjligt hemma när man i ändå använder sig av sådana vardaliga saker, men också för att alla inte har en egen pool i trädgåren. De människorna som inte äger en pool skall fortfarande kunna använda sig av vårt koncept och koppla turbinen till andra föremål.

Fossila bränslen leder till stora utsläpp av koldioxid samt miljöförstörningar, ändå används det till 30% av Sveriges energiförsörjning. Förnybara energikällor som t.ex. vattenkraftverk släpper ut mindre koldioxid samtidigt som de kan användas om och om igen och tar därför inte slut. Varför använder man då medvetet fossila bränslen? Istället för att förstora miljön ännu mer kan vi tillsammans förska förbättra den genom att använda oss av så lite fossila bränslen som möjligt och försöka minska miljöförstörnignarna.

Genom att använda dig av detta kan du njuta av din pool samtidigt som du förbättrar din ekonomi och miljön runt om kring dig. Det är helt och hållet upp till dig vart och hur mycket du vill använda dig av turbinen men även vad du kommer att använda elen till.  

Detta är ett bra alternativ för hushåll som använder som använder sig av större mängder vatten, kanske för att de är många i familjen eller för att de har en pool i trädgården och en bubbelpool inomhus som används flitigt. Jag vill ändå framhålla att mindre familjer med mindre vattenförbrukning självklart kan använda sig av vårt koncept och hjälpa till med minskningen av användningen av fossila bränslen.

Är du beredd på att snurra igång framtidens energi?

Källförteckning

Ström, Wiveca [Elektronisk] (2014-10-02) Kraft från vattnet, Bohusläningen. Tillgänglig: http://web.retriever-info.com/services/archive/displayDocument?documentId=057350201410021C60FAE09BD061424CDCCE74202DA260&serviceId=2

Michael Töråsen, Martin Kinnander. Elförbrukning i en genomsnittlig villa respektive lägenhet, Energirådgivaren.se [Elektronisk] (2011-09-30) Tillgänglig: http://www.energiradgivaren.se/2011/09/elforbrukning-i-en-genomsnittlig-villa-respektive-lagenhet/

Vattenfall (2014) [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.vattenfall.se/sv/spara-vatten.htm

Vattenfall (Augusti, 2014) [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.vattenfall.se/sv/rorligt-elpris-historik.htm

Försäljare av turbiner [Elektronisk] Tillgänglig: http://home.swipnet.se/~w-22665/vatten.html

Ekelund, Niclas. Ohlsson, Anders. (2011) Gleerupslms, Fysikboken, sida 99-108. [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.gleerupslms.se/gbook/v3/index.php?id=54

Resonemang kring källorna

Den första källan är en artikel skriven i Bohusläningen. Den heter “Kraft från vattnet” och är skriven av Wiveca Ström den 2 Oktober 2014. Jag hittade källan via mediearkivet och eftersom uppgiften var att använda sig av minst en källa därifrån konstaterar jag att det finns trovärdiga artiklar på sidan. Artikeln är skriven för att i stort sätt informera andra om hur man kan leva men också för att påverka andra att tänka lite mer på miljön.

Informationen om hur mycket el en villa drar i genomsnitt per år hittade jag i den andra källan. Det är en hemsida som finns till för att informera om energi och klimatsmarta lösningar. Hemsidan drivs av Micheal Töråsen och Martin Kinnander. Informationen är skriven den 30 September 2011. Jag valde ändå att använda mig av källan för att jag tror inte att mängden el man använder minskar/ökar drastiskt. För att inte lura någon skrev jag även att antalet kWh är uträknat år 2011.

Två av mina källor kommer från en hemsida som heter www.vattenfall.se. Hemsidan har inte skrivit ut avsändare av texten och endast skrivit att det är skrivet/senast uppdaterat år 2014. Syftet bakom hemsidan är att informera och visa folk hur de kan spara pengar genom att använda sig av rätt energikällor. Hemsidan ligger bakom ett stort företag vilket vilket får mig att tro att informationen på hemsidan är trovärdig och stämmer med verkligheten.

Den femte källan jag har skrivit i min källförteckning var jag mest osäker på. Det är en hemsida som säljer olika slags turbiner. På hemsidan hittade jag inte heller vem som hade skrivit allting och datumet det var skrivet. Jag valde ändå att använda mig av källan eftersom det är en försäljningssida och priset borde då stämma med verkligheten så länge de inte lurar folk på pengar.

Till sist tog jag också fakta från vår fysikbok på gleerumslms, mina lärare och klasskompisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar