fredag 10 oktober 2014

Träningsdagbok

Jag var förkyld när vi sprang Gunnesbo rundan och hade därför väldigt svårt att andas under tiden när jag sprang vilket ledde till att jag flera gånger fick stanna och andas ut. Jag fick tiden ___ minuter vilket jag inte var nöjd med, men samtidigt visste jag att det berodde på att jag stannat upp så många gånger. Nästa gång vi springer vill jag inte stanna upp en ända gång för att inte tappa tempot. Jag vill helst också springa på undre 20/nära 20 minuter.

Vecka 1

Joggingrunda på 4 km
Jag joggade i ett ganska lugnt tempo eftersom jag inte tränat på ganska länge och inte ville överanstränga mig eller skada mig. Efteråt kändes det ganska bra, jag var inte speciellt trött och jag var nöjd med tiden och tempot jag sprang med.

Tabata intervaller
Tabata intervallen går ut på att man varvar mellan att springa sitt snabbaste i 20 sek och i ett lugnt tempo i 10 sek. I början var det inte så himla jobbigt men när jag sedan hade sprungit några gånger började det verkligen kännas i benen och hjärtat. I slutet började jag få väldigt ont i mina benhinnor så jag avslutade det sista varvet och gick hem för att strecha och vila ut benen.

Vecka 2

Jag hade hostat väldigt mycket under de senaste veckorna och när jag gick till vårdcentralen för att kolla upp det visade det sig att jag har luftvägsinfektion. Jag fick antibiotika och valde att inte träna denna veckan eftersom jag började hosta så fort jag blev det minsta lilla andfådd.

Vecka 3

Jag var fortfarande lite sjuk och värken i benhinnorna kom tillbaka varje gång jag ansträngde mig för mycket så jag tog det ganska lugnt med tränignarna.

Joggingrunda på 2,5 km
Jag tycker att det är väldigt roligt att vara ute och springa men ville inte överanstränga min kropp eftersom jag precis hade varit sjuk och för att jag hade ont i benet så jag joggade i ca 2,5 km. Det gick helt okej ifall man inte tänker på hur mycket jag hosta under tiden och hur ont jag hade i speciellt det högra benet när jag kom hem.

Cykla 4,2 km - varje dag i veckan
Tidigare har jag tagit bussen hemifrån till Eslövs station vilket var enligt mig väldigt onödigt. Så för att förbättra min kondition valde jag att börja cykla till stationen. Det är bara 2,1 km dit, mesta delen av vägen dit är dock uppförsbacke. Jag tyckte inte alls det var jobbigt, det var snarare skönt att cykla i den kalla morgonluften och vakna upp på morgonen.

Vecka 4

Cykla 4,2 km - varje dag i veckan
Jag fortsatte att cykla till stationen i Eslöv även denna veckan. Jag tycker att det är ett jättebra sätt att vakna upp på morgonen så att man sedan kan hänga med bättre i skolan. Förra veckan tog det mig ca 7 minuter att cykla till skolan eftersom jag tycket att det kunde bli lite jobbigt när uppförsbackar kom osv men nu cyklar jag dit på ca 5 minuter och tycker inte att det är jobbigt någonstans.

Orientering i Skrylle
Egentligen skulle jag orientera själv men eftersom Amina inte hade någon att orientera med och jag inte var helt säker på ifall mitt ben skulle börja göra ont eller inte valde jag att orientera med henne. Förutom att vi missade den första kontrollen tycker jag att det gick jätte bra. Vi skiftade mellan att jogga (när det var långt till kontrollen) och powerwalka (när vi var nära kontrollerna så att vi inte missar de). Jag tror att vi fick tiden 57 minuter och jag är ganska nöjd med det eftersom vi båda inte är speciellt vältränade.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar