fredag 17 oktober 2014

Svenska uppgift - Pälsen

Jag har hört mina människor säga om och om att utseendet inte är det viktigaste och att det är insidan som räknas, men aldrig har jag trott på det. Även fast jag vet att det är rätt sak att inte döma människan efter utseendet vet jag själv att jag och många andra lägger märke till det allra först.

När man träffar någon man aldrig träffat förut vet man inte så mycket om de, därför utgår man ofta från personens stil. Kläderna man har på sig kan berätta väldigt mycket om personen som har de på sig. Följer personen trenderna och har på sig kläder som är inne vill den nog inte sticka ut för mycket. Har personen istället på sig ”ovanliga” och ”annorlunda” kläder vill den förmodligen visa att den inte riktigt är som de andra. 

Det är dock fel att man är mindre värd ifall kläderna man har på sig inte kommer från dyra märken. I skolan kan man bli mobbad för att man har på sig kläder man ärvde av sin bror eller för att man köpte de i en secondhandbutik. I slutändan är det ändå upp till personen som bär kläderna vart kläderna är köpta och hur den matchar sin tröja med byxorna. 

Jag tror att många människor känner sig bättre och mäktigare ifall de har på sig dyra kläder, precis som Gustav gjorde när han fick ha på sig den stora pälsen. Kläder kan höja ens självförtroende men priset och det lilla märket vid sidan av bröstkorgen borde inte ha något med det att göra. Enligt mig är det helt upp till en själv vad man har på sig och vart man köper det. Så länge man känner sig bekväm i kläderna har man all rätt till att ha på sig de.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar