måndag 2 mars 2015

Slöjdutvärdering

Planering och inspiration 
Vår uppgift var att använda oss av en inspirationskälla för att sedan skapa ett arbete i valfritt material. Min största inspirationskälla var ryggsäckar som på senaste tiden blivit ganska trendiga och är inspirerade av ”vintage” väskor eller väskor som används i militären - alltså väskor/ryggsäckar med flera spännen och fickor. Jag valde att använda mig av endast svart och vit för att skapa en fräsch ryggsäck som passar till det mesta. Dessutom är monokroma designer väldigt inne nu och genom att använda mig av något trendigt och vintage samtidigt tycker jag att man skapar någon annorlunda med inslag av sin egna stil men även mode och det som är inne just nu och har varit inne förut. Som jag tidigare skrev masar färgerna på ryggsäcken till det mesta då det är två färger som många människor har mycket av i sin garderob. Min garderob består i princip bara av svart, vitt och grått och därför valde jag just dessa färgerna då ryggsäcken kommer till användning mycket mer än vad den skulle göra ifall jag sydde den i en annan färg jag inte använder speciellt ofta.

Hur gjorde jag?
Eftersom det fanns en mall i slöjdsalen som visade hur man skulle sy en liknande ryggsäck kunde jag delvis använda mig av den, men jag tog bort vissa saker och la till några andra för att få fram det resultatet jag tidigare hade skissat upp. Jag började med att klippa ut alla delar av ryggsäcken - fram och bakstycket (45x35cm), fickan (35x27cm), ficklocket , framlocket, sidorna (44x15 cm) och botten (35x15cm). Sedan sydde jag ihop framstycket med sidorna och botten för att sedan sy fast bakstycket. Jag sydde sedan på fickan. Jag ville ha en vit kant på båda ficklocken och där sydde jag på snedremsor. Sedan sydda jag på dessa på ryggsäcken. Sedan satt jag på ett nylonspänne på den lilla fickan fram på ryggsäcken och band som gör det möjligt att ha på sig den. Detaljerna var vita för att få en stilren design. Det sista jag gjorde var att klippa bort alla trådar som möjligtvis syntes och såg till så att allt var rätt. 
Tyget jag använde mig av är ett svart grovt kanvas tyg och i princip hela väskan är sydd i raksömn förutom kanterna på t.ex. ficklocken som jag sydde med zigzag så att det inte skulle fransa sig, det spelade dock inte så stor roll i slutändan då jag ändå sydde på snedremsor.
I början planerade jag att ha ett spänne på både den lilla fickan och själva 

Prisberäkning
Grovt kanvas tyg - svart - 59kr/m
= ca. 1,2 m = 70,8 kr

Snedremsa - vit - 30 mm - 3,9 kr/m
= 1,7 m = 4,29 kr

Kraftigt remband - vit - 5,3 kr/m
= 1,4 m = 5,83 kr

Bomullssnodd - vit - 4mm - 2,7 kr/m
= 80 cm = 2,16 kr

Spänne i nylon - svart - 20mm - 3,50 kr/st
= 1 spänne = 3,50 kr

Öljetter - 15 mm - 49 kr/förpackning på 36
= 2 öljetter = 2,7 kr

70,8 + 4,29 + 5,83 + 2,16 + 3,50 + 2,7 = 89,28 kr


Priset för att göra min ryggsäck blev 89,28 kr vilket med jämförelse blir ganska mycket mindre än vad man skulle betala för en köpt ryggsäck då dessa brukar kosta mellan 200 och 700 kr. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar